Identiteitsfraude komt steeds vaker voor en is een serieuze zorg voor veel consumenten. Als bedrijf kunt u zich wapenen tegen identiteitsfraude en zo uw klanten vertrouwen geven dat er binnen uw bedrijf goed wordt omgegaan met identiteitsgegevens.
Bescherming tegen identiteitsfraude voor bedrijven
Om identiteitsfraude binnen uw bedrijf te voorkomen zijn er verschillende maatregelingen die u kunt nemen:
- stel duidelijke regels op over het bewaren en weggooien van documenten en identiteitsgegevens;
- zorg dat niet iedereen toegang heeft tot de fraudegevoelige documenten;
- verzorg goede voorlichting aan uw medewerkers over de risico’s van fraude;
- ga zorgvuldig om met de identiteitsgegevens van uw klanten;
- stel altijd de identiteit van uw eigen medewerkers vast, zowel van de binnenlandse als buitenlandse medewerkers;
- zorg dat u bedrijf werkt volgens de regels van de Wet Bescherming persoonsgegevens (WBP), niet ieder bedrijf is namelijk gemachtigd om het BSN-nummer van klanten te noteren en op te slaan.
Toch identiteitsfraude, wat nu?
Heeft u het vermoeden dat er binnen uw bedrijf persoonsgegevens worden misbruikt doe dan direct aangifte bij de politie. Tevens kunt u ervoor kiezen om de identiteitsfraude te melden bij het speciaal opgerichte meldpunt Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI). Het CMI is een initiatief van de Nederlandse overheid en biedt ondersteuning wanneer er sprake is van identiteitsfraude.
Voorkom identiteitsfraude met de ID-Mal
Om snel en gemakkelijk als bedrijf te kunnen voldoen aan de Wet bescherming persoonsgegevens is de ID-Mal ontwikkeld. De ID-Mal is zo samengesteld dat de juiste gegevens van een identiteitsbewijs (id-kaart, paspoort, rijbewijs, verblijfsdocument etc.) automatisch worden afgeschermd bij het scannen of kopiëren ervan. Meer weten?
Relevante nieuwsberichten
|