Voorkom identiteitsfraude: tips voor bedrijven en consumenten

12 Mar 2015

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Het is daarom belangrijk dat consumenten, bedrijven en instellingen zich beschermen tegen identiteitsfraude. Zorgvuldigheid in de omgang met persoonsgegevens is meer dan noodzakelijk.

 

Wat kunnen consumenten doen om identiteitsfraude te voorkomen?

  • Maak een kopie van uw identiteitsbewijs (kopie van uw paspoort, id-kaart of rijbewijs) onbruikbaar voor anderen door het burgerservicenummer (BSN) weg te strepen en door op de kopie te schijven voor wie de kopie bedoeld is, voor welke doeleinden de kopie dient te worden gebruikt en de datum waarop u het kopie afgeeft. U kunt ook gebruik maken van de ID-app of ID-cover om u persoonsgegevens af te schermen;
  • Geef niet zomaar iedereen persoonlijke informatie over uzelf (zoals wachtwoorden, adressen en telefoonnummers);
  • Pas op met gevoelige en persoonlijke informatie op papier die u ontvangt per post;
  • Bescherm u online persoonsgegevens zoals uw DigiD. Online persoonsgegevens  kunt u het veiligste gebruiken in de combinatie met een twee staps verificatie zoals een sms-code.

 

Wat kunnen bedrijven doen om identiteitsfraude te voorkomen?

  • Communiceer duidelijk aan de klanten welke gegevens je nodig hebt en waarom;
  • Wijs klanten erop dat ze bepaalde gegevens (zoals het burgerservicenummer) op de kopie van hun paspoort, id-kaart of rijbewijs mogen afschermen voordat ze deze naar u opsturen;
  • Maak gebruik van een (customize) ID Mal om bepaalde persoonsgegevens af te schermen indien u als bedrijf een kopie van de persoonsgegevens van een klant nodig hebt. Bijvoorbeeld bij het afleveren van uw product of dienst.

 

De ID Mal: de ID-cover voor bedrijven

Wilt u weten hoe u als bedrijf de huidige eisen volgens de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) makkelijk en efficiënt kunt naleven?

Meer informatie

Relevante nieuwsberichten

 

Voorkom identiteitsfraude en bescherm de persoonsgegevens van uw klanten.

slot

Vraag nu de nieuwe ID Mal aan.